
Učebnica SJL 2.ročník
Komunikácia slovesného umenia, umelecký štýl
Umelecký štýl
prostredie: škola, divadlo, kino, ulica (putovné divadlo, recitácia)...
komunikanti: autor → čitateľ, poslucháč, divák
funkcie: → estetická funkcia (na city prijímateľa)
→ výchovná funkcia (obohacuje vnútorný život)
→ náučná funkcia (prináša informácie)
→ komunikatívna funkcia
Znaky umeleckého štýlu
- písomnosť – určený neprítomnému adresátovi (výnimky – prednes, text piesne...)
- subjektívnosť – emocionálnosť a expresívnosť výrazových prostriedkov
- variabilnosť – výber jazykových prostriedkov – príznakové slová štylisticky (expresívne, nespisovné....) i syntakticky (výpustka, neukončená výpoveď...), miešanie žánrov a štýlov – lyrizovanie prozaického textu, veršovaná dráma...
- obsahová (sémantická) mnohoznačnosť – metafora, metonymia, symboly...
Slohové postupy v umeleckom štýle:
- rozprávací
- opisný
- výkladový – úvahové prvky
Slohové útvary v umeleckom štýle
- rozprávanie (poviedka, epos...)
- opis a charakteristika (prostredie, povaha postáv)
- úvaha (názory autora, rozprávača....)
Rozprávací slohový postup, druhy rozprávania
- najstarší, najrozvinutejší, typovo najbohatší
- základný slohový útvar – rozprávanie – zachytáva jedinečný príbeh, sleduje dejovú líniu v istom slede
- hovorový štýl – jednoduché rozprávanie
- umelecký štýl – rozprávka, povesť....
- publicistický štýl - fejtón
Druhy rozprávania:
- ústne rozprávanie – najstarší typ, bezprostredný kontakt, napr. priame rozprávanie 1. os. sg.
- jednoduché rozprávanie – v bežnej komunikácii (rodina, škola), napr. rozprávanie príbehu
- komplexné rozprávanie – využíva aj opis a charakteristiku (prostredie, postavy) a prvky úvahy
- reprodukcia – prerozprávanie deja knihy, filmu, hry...
Kompozícia umeleckého rozprávania
- retrospektívny princíp – podáva v prítomnosti obraz minulosti
- chronologický princíp – dejové pásmo po časovej osi
- reťazový princíp – každý príbeh nadväzuje na predchádzajúci, prepojené postavou hlavného hrdinu
- in medias res – rozpráva príbeh uprostred deja – bez fázy pred udalosťou
Schéma kompozície umeleckého rozprávania
1.expozícia -vykreslenie prostredia, doby, hlavné postavy, náznaky konfliktu
2.kolízia – zápletka - udalosť, ktorá má rozhodujúci vplyv na dej, napr. konfliktná postava,
3.kríza – vyvrcholenie deja a rozporov: postava je v konflikte: ( s inou postavou – medziľudské vzťahy, so spoločnosťou – spoločenský konflikt, sama so sebou – osobný konflikt
4.peripetia – dejový zvrat - nepredpokladá zmenu situácie, dej sa zrýchľuje, smeruje k rozuzleniu konfliktu
5.rozuzlenie - zlý alebo dobrý koniec (v antických dielach tragické riešenie konfliktu – katastrofa)
***************************************************************************************************************************************************
OPISNÝ SLOHOVÝ POSTUP
- vymenovanie (enumerácia) podstatných znakov a vlastností predmetov (vecí, osôb, javov, prostredia...)
- následnosť činností – opis pracovného postupu
- základný slohový útvar – opis – zachytáva jedinečné znaky a vlastnosti, kt. sa predmet odlišuje od podobných predmetov
Opis v štýloch:
a) hovorový – jednoduchý opis
b) umelecký – náladový o., opis osoby, charakteristika, karikatúra, beletrizovaný životopis
c) administratívny – referát, osobný posudok, životopis, časti motivačného listu
d) náučný – odborný o. vo výklade, návod –OPP
e) publicistický – reportáž
Kompozícia opisu:
- úvod, jadro, záver
- voľnejšia kompozícia ako rozprávanie, dodržiavanie istej logickej postupnosti
Druhy opisu:
1. statický ↔ dynamický (podľa výberu jazykových prostriedkov)
2. objektívny ↔ subjektívny (postoj autora)
3. jednoduchý ↔ umelecký (náladový) ↔ náučný/odborný
Statický opis
- opisuje statické predmety, neživé veci, osoby, prevládajú podstatné a prídavné mená
Dynamický opis
- dynamicky opisuje predmet alebo jav, najčastejšie ako opis pracovného postupu , nositelia
dynamiky sú slovesá, ale aj stručné jednočlenné vety – Jazyky ohňa! Dym! Skaza!)
Objektívny opis
- najvernejšie zachytenie znakov a vlastností, nevyslovuje vlastné stanovisku, ostáva v úzadí, napr. náučný/odborný opis vo vedeckých prácach či návodoch na použitie alebo v charakteristike /posudok, opis hľadanej osoby, štylisticky nepríznakové jazykové prostriedky
Subjektívny opis
- opis predmetu zo svojho hľadiska, moje hodnotenie, subjekt ovplyvňuje sám výber a usporiadanie znakov a vlastností opisovaného, v umeleckej literatúre, expresívne jazykové prostriedky
- karikatúra – subjektívny opis osoby s autorským úmyslom zosmiešniť, kritizovať istú vlastnosť osoby
Jednoduchý opis
- podobá sa informácii – veľa znakov predmetu postupne vymenúva, v hovorovom štýle (spontánny, nepripravený)
Umelecký opis
- subjektívny, opis z pohľadu rozprávača alebo niektorej z postáv, statické opisy spomaľujú dej oproti dynamickým, ktoré ich zrýchľujú
Náučný/ odborný opis
- v náučnom (súčasť výkladu) a publicistickom (súčasť recenzie, reportáže) štýle, presný, systematicky vymenúva, hierarchizuje znaky a vlastnosti, objektívny, môže byť statický (opis sluchového orgánu človeka) aj dynamický (príprava jedla, výmena oleja), má byť názorný – doplnený tabuľkami, schémami, nákresmi...
***************************************************************************************************************************************************
CHARAKTERISTIKA
- z gréc. slova: vryté znamenie
- výstižný opis nielen typických vonkajších znakov, ale aj vlastností osoby, veci alebo javu
Druhy charakteristiky
- subjektívna ↔ objektívna (postoj autora)
- priama ↔ nepriama (výber jazykových prostriedkov)
- skupinová ↔ porovnávacia ↔ individuálna (počet charakterizovaných predmetov)
Objektívna charakteristika:
a) v odbornej komunikácii (hľadaný páchateľ)
b) v oficiálnej komunikácii – administratívny štýl
- vymenúvanie vlastností
- nezainteresovaný autor
Subjektívna charakteristika:
- autor využíva vlastnosti postavy, objektu, javu aj na hodnotenie (umelecká charakteristika, osobný posudok)
Priama charakteristika:
- vymenúvanie vlastností osoby, ktoré pomenúvame pomocou:
a) abstraktných podstatných mien (usilovnosť, zodpovednosť)
b) akostných prídavných mien (usilovný, zodpovedný)
Nepriama charakteristika:
- vlastnosti postavy vyplývajú z konania osoby
- autor predstaví postavu prostredníctvom jej konania a správania sa
Skupinová charakteristika:
- porovnávame skupinu ľudí, ktorá má rovnaké záľuby (hudobná skupina), povolanie (maliari)
Porovnávacia charakteristika:
- porovnávanie vlastnosti 2 ľudí, predmetov alebo javov
- môžu byť 2 prístupy - súčasné sledovanie oboch postáv (efektívnejší postup, vyhneme sa opakovaniu) alebo sledujeme jednu postavu, potom druhú
Individuálna charakteristika:
- Posudok - – útvar oficiálnej komunikácie, objektívna charakteristika osoby, vyžaduje sa od bývalého zamestnávateľa, - objektívny, vecný, komplexný, má formu úradného listu
- Autocharakteristika – charakteristika seba samého (spoznávame seba, zisťujeme svoje pozitíva a danosti), napr. administratívny a beletrizovaný životopiS
Beletrizovaný životopis
- hybridný útvar umeleckého štýlu
- vychádza z objektívnych faktov (zahmlieva, obrazne sa o nich vyjadruje)
- uplatňuje sa v ňom fantázia a fikcia
- opisný a informačný slohový postup – opis, charakteristika, rozprávací sl. postup – prerozprávanie niektorých častí života
Narodenie: Bolo načase, že som sa narodil – ja, jeden...
Detstvo: Päť rokov to ani nevyzeralo, že čakali len na mňa
Škola: Mašinéria školstva ma na 12 rokov....
Stredná škola: Ak mi niekto povie, že prežívam najkrajšie roky svojho života...
Predsavzatie na záver: Svet ešte netuší, čo ho čaká....
**************************************************************************************************************************************************
Masmediálna komunikácia
Publicistický štýl
Komunikačná sféra: masovokomunikačné prostriedky- tlač rozhlas televízia, internet
Komunikanti: adresát ( verejnosť), autor ( redaktor, moderátor ap.)
Funcia: prinášať informácie o aktuálnych udalostiach, poúčať, ovplyvňovať, presviedčať, získavať verejnosť
Publicistický štýl:
-
Subjektívno-objektívny štýl.
-
Uplatňuje sa najmä v žurnalistickej (novinárskej) praxi, teda vo sfére masovej komunikácie.
-
Jeho hlavným cieľom je prinášať informácie o nových, aktuálnych, zaujímavých, potrebných,... udalostiach, faktoch,...
-
Zároveň je jeho úlohou poúčať, ovplyvňovať, presviedčať a získavať pre svoj názor čitateľskú verejnosť.
-
Ide teda o komunikáciu s verejnosťou, s čitateľom, prípadne poslucháčom.
-
Čitateľ, resp. poslucháč je v centre pozornosti žurnalistu, ktorý sa usiluje prispôsobiť náročnosť obsahu a formy jeho priemernej vzdelanostnej úrovni.
-
Publicistický štýl pracuje s rôznymi slohovými postupmi.
-
Využíva napr. informačný slohový postup (správa, interview,...), výkladový slohový postup (úvodník, recenzia, glosa,...), úvahový slohový postup (komentár, glosa,...), rozprávací slohový postup (reportáž).
-
Je hybridným štýlom – využíva výrazové prostriedky náučného, umeleckého i hovorového štýlu.
Základné znaky publicistického štýlu:
Písomnosť/ústnosť - ide takmer vždy o vopred písomne pripravené texty, ktoré môžu byť aj ústne prednesené (napr. správy v televízii). Médiá rozdeľujeme na:
-
Printové médiá – tlačené – charakterizuje ich písomnosť.
-
Elektronické médiá – rozhlas a televízia – charakterizuje ich ústnosť.
Monologickosť – písomnosť/ústnosť (bez priamej prítomnosti poslucháča) spôsobuje, že v publicistickom štýle chýba spätná väzba, uplatnenie mimojazykových prostriedkov (mimika, gestikulácia,...). Zásluhou elektronických médií sa táto vlastnosť oslabuje, objavuje sa dialóg, napr. v diskusných fórach na internete, v niektorých žurnalistických žánroch, ako je anketa, čitateľský ohlas,...
Verejnosť – útvary publicistického štýlu sú určené širokej verejnosti, majú tzv. všeobecného adresáta. Musia preto počítať s jeho rôznou vzdelanosťou, vyspelosťou,... a uvedenému faktu prispôsobovať náročnosť používaných slov, zložitosť viet,...
Informačnosť – hlavným cieľom publicistického štýlu je informovať o spoločenskom a politickom dianí.
Variabilnosť – útvary publicistického štýlu výrazne vynikajú variabilnosťou, ktorá sa prejavuje vo výbere tém, v spôsobe ich spracovania, v kompozičnej pestrosti, v pestrosti útvarov,...
Aktualizovanosť – obsah jednotlivých žánrov publicistického štýlu musí predovšetkým čitateľa /poslucháča zaujať, musí byť presvedčivý,...Publicistický štýl informuje hlavne o aktuálnych udalostiach (voľby, festivaly, kultúrne podujatia,...)
Objektívnosť/faktografickosť – publicistický štýl sa zameriava na fakty, preto výrazne pracuje s vlastnými menami, konkrétnymi podstatnými menami, presnými číslami, teda s číslovkami,...
Ttulok – je dôležitou súčasťou publicistických žánrov. Poskytuje čitateľovi prvú informáciu, upútava jeho pozornosť a zachytáva celý obsah článku, niekedy naznačuje názor autora alebo celej redakcie na prezentovaný jav. Okrem titulku sa v novinách stretneme aj s podtitulkom a nadtitulkom.
DRUHY PUBLICISTICKÝCH ÚTVAROV:
PRAVODAJSKÉ |
ANALYTICKÉ |
BELETRISTICKÉ |
Správa Interview Riport Komuniké Rezolúcia Referát Inzerát Reklama Plagát |
Úvodník Komentár Recenzia Posudok Kritika Diskusia Glosa Entrefilet Pamflet Karikatúra Polemika |
Reportáž Fejtón Črta Causerie Stĺpček Besednica
|
SPRAVODAJSKÉ ÚTVARY
-
Ich cieľom je objektívne, vecne, pohotovo a zrozumiteľne informovať.
-
Výrazne ovplyvnené administratívnym a informačným slohovým postupom.
-
Sú bohaté na exaktné (presné) údaje.
-
Sú adresné, aktualizované.
-
Typograficky nie sú členené.
SPRÁVA:
-
Prináša informáciu o niečom, čo sa už udialo, čo je už minulosťou.
-
Odpovedá na otázky: kto?, čo?, kedy?, kde?, prečo?, ako?,...
-
V správe sa vždy postupuje od najdôležitejších údajov, faktov k menej dôležitým.
-
Málo sa v nej vysvetľuje, je zameraná na fakty bez interpretácie, vysvetľovania.
-
Rozsah správ je rôzny.
Podľa rozsahu správy rozdeľujeme na:
-
Jednoduché správy, nekomentované
-
Komentované, rozšírené
-
Jednoduchá správa – vyskytuje sa veľmi často. Je teda stručným konštatovaním o nejakej udalosti. Pri maximálnej stručnosti sa nesmie vynechať žiadny fakt.
-
Krátka správa – noticka, alebo flash (fleš, angl. blesk, letmý pohľad) obsahuje len niekoľko slov, je naozaj veľmi krátka, podáva informáciu len o najdôležitejších faktoch.
-
Komentovaná správa, rozšírená je kompozične i graficky komplikovanejšia správa. Obsahuje titulok, ktorého úlohou je upútať pozornosť čitateľa, nadtitulok, ktorý poskytuje prvú informáciu o udalosti, perex (z lat. per extensum – na celú šírku) – úvodná časť správy napísaná širšie a tučnejšie ako ostatný text. V perexe sa nachádzajú údaje o mieste, o tlačovej agentúre, skratka mena autora a stručný obsah správy. Pod perexom sa už nachádzajú stĺpce s podrobnejším spracovaním udalosti.
PRAVODAJSKÉ:
-
Ich cieľom je objektívne, vecne, pohotovo a zrozumiteľne informovať.
-
Sú výrazne ovplyvnené administratívnym a informačným slohovým postupom.
-
Sú bohaté na exaktné (presné) údaje.
-
Sú adresné, aktualizované.
-
Typograficky nie sú členené.
-
Prináša informáciu o niečom, čo sa už udialo, čo je už minulosťou.
-
Odpovedá na otázky: kto?, čo?, kedy?, kde?, prečo?, ako?,...
-
V správe sa vždy postupuje od najdôležitejších údajov, faktov k menej dôležitým.
-
Málo sa v nej vysvetľuje, je zameraná na fakty bez interpretácie, vysvetľovania.
-
Rozsah správ je rôzny.
Podľa rozsahu správy rozdeľujeme na:
-
Jednoduché správy, nekomentované
-
Komentované, rozšírené
-
Jednoduchá správa – vyskytuje sa veľmi často. Je teda stručným konštatovaním o nejakej udalosti. Pri maximálnej stručnosti sa nesmie vynechať žiadny fakt.
-
Krátka správa – noticka, alebo flash (fleš, angl. blesk, letmý pohľad) obsahuje len niekoľko slov, je naozaj veľmi krátka, podáva informáciu len o najdôležitejších faktoch.
-
Komentovaná správa, rozšírená je kompozične i graficky komplikovanejšia správa. Obsahuje titulok, ktorého úlohou je upútať pozornosť čitateľa, nadtitulok, ktorý poskytuje prvú informáciu o udalosti, perex (z lat. per extensum – na celú šírku) – úvodná časť správy napísaná širšie a tučnejšie ako ostatný text. V perexe sa nachádzajú údaje o mieste, o tlačovej agentúre, skratka mena autora a stručný obsah správy. Pod perexom sa už nachádzajú stĺpce s podrobnejším spracovaním udalosti.
-
-
Má veľmi blízko k správe.
-
Tiež pracuje s otázkami kto?, čo?, kde? prečo?, ako?,...
-
Ale informuje o niečom, čo sa týka budúcnosti, teda ešte len bude
-
-
NTERVIEW:
-
Rozhovor medzi novinárom a interviewovanou osobou, jedná sa teda o dialogický útvar.
-
Rozhovory pripravujú novinári s rôznymi osobnosťami politického, kultúrneho, spoločenského života, ktoré musia byť niečím výnimočné, zaujímavé.
-
Cieľom rozhovorov je predstaviť danú osobnosť cez jej názory. Nejde teda o bežný rozhovor, ale cielený/riadený, aby hosť o sebe povedal čo najviac informácií.
-
Rozlišujeme dva základné druhy interview:
-
Klasické interview:
-
Je obsahovo členené na otázky a odpovede.
-
Je graficky členené – odsekmi, iniciálkami, hviezdičkami, bodkami,...
-
Skladá sa z podtitulku/nadtitulku (zvyčajne sa v ňom spomenie meno osobnosti), titulku (jeho úlohou je pritiahnuť pozornosť čitateľa), stručnej charakteristiky osobnosti (býva písaná širšie ako ostatný text, alebo farebne zvýraznená, geometricky zvýraznená,...), fotografie, otázky a odpovede usporiadané do stĺpcov.
-
Na konci je údaj, kto sa pýtal.
-
Monologické interview:
-
Otázky dostane odpovedajúci vopred.
-
Celé interview prináša len odpovede.
RIPORT:
-
Živý opis aktuálnej udalosti alebo javu.
-
Rozsahom je dlhší ako správa, ale kratší ako reportáž. Hovorí sa mu preto aj malá reportáž.
-
Zachytáva väčšinou iba jednu významnú skutočnosť.
-
Je to spravodajský žáner (beletrizovaná správa), v ktorom sa často využívajú obrazné vyjadrovacie prostriedky.
-
Cítiť v ňom silný vplyv autora, jeho subjektívny postoj.
KOMUNIKÉ:
-
Je to úradná správa s prvkami dokumentu.
-
Jeho stavba a štýl majú ustálenú štruktúru, stručný a oficiálny jazyk, slovnú zásobu prevzatú z politického, odborného, príp. technického názvoslovia.
-
Poznáme tri druhy komuniké: a) nótu, b) uznesenie, c) vyhlásenie.
-
Väčšinou sa publikuje v doslovnom znení, v opačnom prípade redakcia musí v záhlaví uviesť Z komuniké.
-
Dodávanie komuniké do redakcií sa deje obyčajne prostredníctvom spravodajských agentúr.
REZOLÚCIA:
-
Uznesenie, rozhodnutie kolektívneho orgánu; zhrnutie záverov, uznesení alebo požiadaviek z rokovania.
REFERÁT:
-
Referát je text, ktorý je adresovaný širokej verejnosti.
-
Informuje o výsledkoch alebo plánoch a zámeroch činnosti, aktivít, prináša postupy, ich riešenia a výsledky.
-
Jeho úlohou je informovať, inštruovať a prístupnou formou poučiť neinformovaného adresáta.
-
Referát má vždy komplexný charakter. Vzniká po predbežnej príprave, je vopred pripravený písomne s tým, že je cieľom predniesť ho, prezentovať ústne alebo publikovať tlačou.
INZERÁT:
-
Stručný a výstižný text, ktorého úlohou je zabezpečiť napr. predaj, kúpu, zabezpečenie nejakej služby, zoznámenie,...
REKLAMA:
Reklama je publikovanie, podpora a komunikácia informácií alebo názorov o výrobku alebo službe, prípadne organizácii, so zameraním na potenciálny trh.
-
Použité prostriedky môžu mať viacero foriem, napr. formu reklamy v médiách alebo priamej reklamy. Osobitným typom reklamy je internetová reklama.
PLAGÁT:
-
Plagát je verejné oznámenie určené na upútanie pozornosti a propagáciu.
-
Vizuálno-zvukovo-jazykový komunikát, ktorý poskytuje základnú informáciu o istej spoločenskej udalosti (ples, koncert, míting politickej strany).
-
Cieľom plagátu je predovšetkým upútať opticky.
ANALYTICKÉ ÚTVARY-
Nemajú len oznamovaciu funkciu, ale aj vysvetľovaciu, často nútia k uvažovaniu a hodnotia.
ÚVODNÍK:
-
Dnes sa vyskytuje menej, v minulosti patril medzi najdôležitejšie typy publicistických útvarov.
-
Vždy analyzoval najdôležitejšiu spoločensko-politickú udalosť.
-
Býval zaradený na prvej strane novín.
KOMENTÁR:
-
Od správy sa odlišuje interpretáciou faktov.
-
Autor sa väčšinou zameriava na istý problém, ktorý analyzuje, rozoberá, uvádza argumenty, zaujíma vlastné stanovisko, snaží sa predpokladať, napr. ďalší vývoj, kombinuje, vytvára hypotézy.
-
Autor počíta s tým, že čitateľ už o uvedenej udalosti, jave má základné informácie napr. zo správy.
-
V renomovaných novinách sú práve komentáre mienkotvorné – ovplyvňujú verejnú mienku.
RECENZIA:
-
Hybridný slohový útvar, patrí aj do náučného štýlu.
-
V publicistike je veľmi častá.
-
Informuje o hotovom umeleckom diele, koncerte, výstave, inscenácii,... a zároveň ho hodnotí.
-
Hodnotenie by malo byť objektívne, poukazovať na kvality a nedostatky diela.
-
Ovplyvnené náučným štýlom a výkladovým/úvahovým slohovým postupom.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY
-
Výrazne ovplyvnené umeleckým štýlom.
-
Využívajú teda umelecké výrazové prostriedky, sú výrazovo bohatšie.
REPORTÁŽ:
-
Dokumentárno-obrazné svedectvo autora o spoločenskom jave.
-
Vždy vychádza z faktov a má istú dejovú líniu.
-
Jej súčasťou sú napr. aj výpovede účastníkov.
-
Nevyhnutnou súčasťou reportáže sú fotografie. Na internetových portáloch sa objavujú aj krátke videá.
FEJTÓN:
-
Žáner krátkeho rozsahu.
-
Využíva prvky humoru a satiry. Autor duchaplne a vtipne kritizuje napr. nejaký spoločenský problém.
-
Autor sa vo fejtóne zameriava takmer vždy len na jeden jav.
-
Každý fejtón musí mať na konci pointu.
-